Útburkolatba épített súlymérők
TSM-Nemzeti Túlsúlymérő Rendszer
Bizonyos mérési pontokon az útburkolatba telepített WIM szenzorok segítségével, mérhető lesz a tengelyterhelés és az össztömeg, továbbá a pontokon kamerák is telepítésre kerülnek, melyek a fényképes azonosítást szolgálják.
A projekt első szakaszában
A rendszer előszűrőként működik az alábbiak szerint:
Ha a túlsúlyos jármű áthaladt egy ilyen ellenőrzési ponton:
- A helyszíni ellenőrzést a mérési eredmények alapján rendelik el
- A helyszínen telepített kamerák fotót készítenek a járműről
- Kiterelik a közúti forgalomból
- Ellenőrzik, hogy valóban megsértette a tengelyterhelési előírásokat, azaz indokolják a bírság kiszabását.
- Csak akkor közlekedhet tovább az érintett jármű, ha a túlsúlyt megszüntették!!
2017 első negyedévében várható
A projekt második szakaszában
Ez akkor lép érvénybe, ha az összes mérőegységet kihelyezték és azokat hitelesítették. Objektív felelősség alapján történik a bírságolás.
- Ha a túlsúlyos jármű áthaladt egy ilyen ellenőrzési ponton:
- A WIM szenzor megállapítja a tengelyterhelést és az össztömeget
- A kamerák fotót készítenek a járműről
- A rendszer így már hiteles adatokkal rendelkezik a bírság kiszabására.
- A járművet kiterelik, és a TSM rendszer által készült hiteles adatokkal megtörténik a bírság kiszabása.
- Akkor közlekedhet tovább, ha a túlsúlyt megszüntették ---Ha a túlsúlyos járművet nem állítják meg, akkor LEVÉLBEN érkezik a bírság, az üzembentartónak!!
2017 második felében
A TSM alkalmazását a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény teszi lehetővé, ez határozza meg a kiszabható bírság tételkereteit. A pontosabb büntetési tételeket kormányrendelet fogja meghatározni. A beépített szenzorok pontosságára vonatkozó tűréshatárt és annak mértékét az előszűrő rendszer működése során gyűjtött adatokból lehet majd megállapítani és jogszabályban rögzíteni.
Nem csak 3500 kg össztömeget meghaladó járműveket vonja ellenőrzés alá a TSM, hanem a 3500 kg-nál alacsonyabb járműveket is! → Ebben az esetben riasztást küld a mozgó közúti ellenőri csoportoknak, amennyiben a mért tömeg meghaladja a forgalmi engedélyben meghatározott megengedett össztömeg értékét! → Az ilyen járműveket megállíthatják, megmérhetik és az üzembentartóval szemben eljárhatnak majd a későbbiekben hatályba lépő jogszabály alapján.
A Nemzeti Tengelysúlymérő Rendszer (TSM) keretében 89 ponton - az összes sávban együttesen 273 darab - mérőegység kialakítása történik meg
TSM RENDSZER VÁRHATÓ TELEPÍTÉSI PONTJAI
Jelmagyarázat a mellékelt - tervezett helyszíneket tartalmazó - térképhez:
- piros pötty: már meglévő útdíj kapuk
- zöld pötty: 2016. november 15-éig elkészült helyszínek
- sárga pötty: 2016. novemberéig átadott munkaterületek
- piros csepp: újonnan megépítendő portálok
Forrás: https://totalcar.hu/